DoporučujemeZaložit web nebo e-shop
aktualizováno: 26.03.2024 18:51:02 

Dr. Alexander Čapka

Moje skripta‚ články a názory

Po mnoha letech práce, snažení dosáhnout všeho, co bylo možné, jsem se dožil starobního důchodu ve výši.12262,-Kč.

Jak je to vůbec možné:- inženýr, doktor, učitel na VŠ, soudní znalec?

Dle největšího lhátře - Seznamu:

Podle posledních dostupných údajů Českého statistického úřadu to loni u domácností jednotlivců bylo 15 571 korun a u rodiny dvou dospělých 23 356 korun za měsíc.

 

Moje skripta z dopravy:

 

Integrované dopravní systémy: https://online.fliphtml5.com/qrlrz/elds/

Inteligentní dopravní systémy: https://online.fliphtml5.com/qrlrz/dksy/

Dopravní systémy: https://online.fliphtml5.com/qrlrz/zvun/

 

Námořní sběrná služba z ČR na Sri Lanku v praxi

Logistika a doprava je jedna z nejdůležitějších lidských činností. Nejen nadnárodní logistické firmy se chvástají, jak už vysoko vyskočily v logistice a přitom nezvládají ani nejjednodušší činnosti. Tento článek je o neznalostech, neschopnostech, o pohrdání zákazníkem, o lhaní, o pokusech okrást zákazníka a o celkové nabubřelosti logistických firem.

Co to je námořní sběrná služba

Námořní sběrná služba  (LCL = Less Container Load) je obdobou silniční sběrné služby a je určena pro menší zásilky, které nenaplní celý (námořní) kontejner. Menší (kusové) zásilky se konsolidují (spojují, sdružují) do (sběrného) kontejneru a ten je po naplnění odeslán (pravidelnou) námořní linkou do jiného přístavu. Jedná se o jednoduchou logistickou službu, kterou nabízení snad všichni námořní dopravci (rejdaři, agenti, zasilatelé). Velkou výhodou je velmi nízká cena přepravy (např. oproti letecké), nevýhodou je možnost vzniku vícero problémů (už při konsolidaci, při clení, vykládce, ap.) než u celokontejnerové námořní přepravy (FCL).

Zadání přepravy

Úkolem, který obdržel autor tohoto článku, bylo přepravit osobní věci studenta, který úspěšně absolvoval doktorské studium na UTB ve Zlíně z ČR (ze Zlína) jen do přístavu Colombo na Sri Lance (ne až na adresu příjemce – jen do přístavu (n molo)). Mezi osobními věcmi byly např. knihy, oblečení, suvenýry, kolo a samozřejmě litr slivovice. Takže žádné akumulátory,  zbraně, drogy, výbušniny, pornografie, potraviny, ap. Hmotnost všech věcí (včetně později opatřeného  obalu) byla 205 kg. S ohledem na ekonomiku přepravy a časovou nenáročnost byla zvolena LCL.

Časová osa přepravy

Vzhledem k očekávaným potížím v námořní dopravě byla předpokládaná doba přepravy z ČR do přístavu Colombo na Sri Lance (1,5 – 2) měsíce. Jak to bylo ve skutečnosti, tak to viz dále.

11. 2020          - přípravné práce (balení věcí, ap.),

02.11.2020      - dotaz na Poradenské a informační centrum celní správy ohledně celního odbavení zásilky (potíže s celní správou nejsou obsahem tohoto článku, ale byly obrovské – neznalosti celníků, neochota, arogance, ale také velká vstřícnost některých celníků),

12.2020           - odeslány první poptávky námořním zasilatelům (e-mailem),

04.12.2020      - výroba dřevěné bedny (dle požadovaných standardů),

10.12.2020      - neúspěšný pokus o celní odbavení zásilky ve Zlíně – Lípě,

22.12.2020      - neúspěšná návštěva v PELMI s.r.o., pobočka Zlín – první tušení „stínu“,

leden-březen   - neúspěšné poptávání přepravy u všech možných a nemožných zasilatelů,

11.03.2021      - obdržena informace o zaknihování zásilky (nejmenované slovenské zasilatelství – dále jen firma X),

17.03.2021      - předání zásilky do skladu A1 Transposrt+Logisic s.r.o (Austromar) v Ostravě Šenově,

02.04.2021      - odplutí čínské lodě Xin Lian Yun Gang z Hamburku,

27.04.2021      - připlutí Xin do přístavu Colombo na Sri Lance,

20.05.2021      - vyzvednutí zásilky (bedny), která se mezitím v přístavu ztratila a zahájení celního řízení a následného předání příjemci.

Zdroj: marinetraffic.com, Georege Leggett

Oslovení zasilatelé (agenti)

Při hledání zasilatele byli oslovení pánové ze Svazu spedice a logistiky s žádostí o pomoc s vyhledáním vhodného zasilatele. Bez výsledku. A tak byli osloveni (bez časového pořadí a abecedního uspořádání): Pelmi, GEFCO, deltashipping.cz, Boxline, Nippon expres, Maersk, Gosselin Moving, ecuworldwie.com, VAGS Movers Prague, wakestone,cz, cargo-partner.com, ACtrans.eu, Trans Ocean Shipping, Raben, Boxline, rongital.cz, Trans Continental Cargo Logistic, Mitcargo, 2hm.si (zde to „skoro dopadlo“), uh-trans, ČSAD Logistik Ostrava, Anker Shipping, Fineship, PST CLC (velmi nápomocni, ale „nedopadlo to“), Saco Shipping, air-sea-land.com, contechlogistics.com, Inter Agencies, globelink-slovenia.com, shipco.com, expressglobal.it, kaselog.com.sg, Austromar, Voerman (cena: 1345 Eur),  sirva.com, Danmar Lines, DHL (dokoce managing direktor Jiří Tůma – VELKÉ NIC), Total Cargo, tricoshipping, Anker Shipping, Santa Fe Relo,  cargo-partner.com, teahousetransport.com, speedshift.co.uk, transglobalexpress.co.uk, atozsrilankacourier.com, star-shipping.cz, Dachser, logex.cz Transoforwarding, Less Container Load, TNT, Fedex, UPS, airsea.cz.  Ocean Shipping, Czech Ocean Line, Franck CZ, Hruby Moving, tricoshipping.de (slečna Sanath z Sri Lanky, berlínská firma, obchodní zástupce DHL) a firma X (která byla úspěšná).

Cena za přepravu

Rozpočet na přepravu zásilky byl v prosinci 2020 stanoven na 10 000,-Kč a vycházel z tehdy platných tarifů pro LCL a tato cenová představa byla nakonec překročena jen asi o 10%. První společnost, která reagovala na poptávku přepravy byla GEFCO: CZ/PRG – CMB Colombo, 205 kg, 096 cbm, total price: 311,15 USD. Cenová nabídka to byla příznivá a odpovídala tehdejším tarifům. Další nabídka byla od Anker Shipping Praha: 450 USD + 150 EUR za osobní věci (personal effects, tj. riziková přirážka). Pak už přišly jen zlodějské nabídky: Gosselin: 1085,- EUR + 150,- EUR za All-Risk Transport Insurance Coverage. Podobná „výhodná“ nabídka byla od Voerman (pan Hristov): 1345,- EUR. No neber to, zvlášť když letecky (za dva dny) by to stálo asi 32000,-Kč vč. letištních poplatků na Ruzyni. Ostatní společnosti nabídku nedaly.

Výsledná realizovaná cena od firmy X byla 420,- Eur (all in včetně 150,- Eur za  personal effects, tj. 11154,-Kč). Nutno ještě připočíst dopravu zásilky ze Zlína do Ostravy, která byla realizovaná vlastní dodávkou autora a autorem (tedy „režijně“).

Průběh hledání zasilatele a vyjednávání ze zasilateli

Prvním zasilatelem byla společnost GEFCO (viz cenová nabídka z 09.12.2020). Tehdy se zdálo, že je vše v pořádku a zásilka z ČR odjede ještě před Štědrým dnem. Jenže další e-mail byl už jen zamítavý, že osobní věci nepřepravují. Další v pořadí byla osobní návštěva u Pelmi s.r.o. v kanceláři ve Zlíně. Výsledkem bylo odmítnutí přepravy s odůvodněním, že Austromar jim zakázal, aby sjednávali přepravu osobních věcí (což byla, jak se později ukázalo lež, Austromar nikdy nic takového svým obchodním partnerům nezakázal). I nejmenovaná slovenská společnost přepravu realizovala přes Austromar. Austromar (OSK – Österreichisches Seefrachten Kontor) je nezávislý rakouský námořní agent, mající pobočku v ČR a zastupující několik rejdařů v ČR (nově má přímý LCL servis ze Sri Lanky do ČR (a určitě i opačně)). Jak tedy jednotlivé zasilatelské společnosti vyjednávaly je uvedeno formou citací:

Autor se obracel na zasilatele nejčastěji s tímto zněním poptávky:

Vážení,

zoufale hledám někoho, kdo umí přepravit osobní věci z ČR na Sri lanku, jen do portu Colombo s využitím LCL. Bedna: 120 x 80 x 130 cm, 205 kg. Umíte to?

TNT/ Fedex

Dobrý den pane Čapko,

Bohužel ani námořní přeprava ani oddělení speciálních služeb nevezmou věci osobní potřeby do přepravy.

Děkuji za pochopení, Ludmila Appel, Inside Sales Representative, FedEx+TNT, ČR.

Na to se autor dotázal:

Vážená paní Appel,

Děkuji vám za špatnou zprávu. Tušil jsem to. Mohl bych vás požádat o důvod, proč to nejde? Proč nejde z ČR poslat lodí osobní věci a z Velké Británie bez problémů jde?

Bez odpovědi. Tato otázka byla položena všem, samozřejmě zůstala bez odpovědi.

Delta Shipping and Trading

Dobrý den,

Mezi obchodním zbožím a osobními svršky je podstatný rozdíl. Svršky výhradně přes stěhovací firmy. Obchodní zboží běžnou cestou s příslušnými doklady (exportní doklad (VDD), obchodní faktura, balící list. Naše LCL zásilky směřujeme via německé přístavy (Hamburg, Bremerhaven), s Koperem jsou špatné zkušenosti.

S pozdravem, Petr Kugler

Když autor informoval pana Kuglera, že všechny doklady připraví, hlavně tu obchodní fakturu, tak přesto přepravu odmítl zajistit. Firma X samozřejmě obdržela od autora obchodní fakturu a balící list. Přes Gerlach (celní služby, Praha) vyřídila bez jakéhokoliv problému vše potřebné (během jednoho dne, nikdo tam neměl problém s osobními věcmi).

„Upřímný“ e-mail přišel od:

Gosselin Moving

Dobrý den, pane Čapko,

Bohužel, toto je bohužel příliš velké riziko a upřímně, naše marže je příliš malá na to, abychom ho podstupovali. Co se stane v případě, že tam budou problémy s proclením a adresát se o zásilku nebude hlásit? Veškeré náklady spadnou na odesílatele, tedy na nás.

Petr Procházka

Firma X měla s agentem smlouvu jen do přístavu (na molo, viz incoterms). Vzhledem k tomu, že nedošlo k žádnému problému, který předvídali nejen v Gosselin, tak 150,-Eur byla „čistá ruka pro firmu X (+samozřejmě marže z dopravného).

Kuehn a Nagel

Dobrý den,

Kdo bude prosím plátcem přepravného? O jaké se jedná zboží? Kde je nakládka, Jaká je dodací podmínka dle incoterms?

S pozdravem, Petra Provazníková, Inside Sales, Brno

Nejprve projevený zájem a pak:

Dobrý den pane Čapko,

Tuto přepravu Vám bohužel nabídnout nebudeme moci, protože naše vnitřní regule společnosti neumožňují přepravovat věci osobní potřeby.

Děkuji za pochopení

Petra Provazníková

Franck CZ

Dobrý den,

Agent v Colombu napsal pouze níže uvedené, omlouvám se, ale nic víc jsem z nich nedostal. Mám obavu, že ty poplatky pak mohou být stejně drahé, jak vlastní doprava, v této chvíli neumím říci víc.

Dušan Chvatík, Franck m.d. s.r.o.

Poplatky, které by měly být v přístavu Colombo nebyly záležitosti autora (odesílatele) a dodnes není známo, zda tam nějaké byly.

DHL

Dobrý den pane Capku,

Velice me mrzi, ze mate se zásilkou do Colomba takovéto potize. Verte mi, ze ke kazdemu zákazníkovi pristupujeme stejne. At uz je to velky nadnárodní obchod nebo maly lokalni podnikatel, který vozi zásilku jednou rocne. Problem není ve velikosti zásilky, ale v druhu zbozi. Nase společnost se skutecne prepravou osobnich věci nezabyva a proto nemuzeme tyto zásilky akceptovat k přepravě…

Děkuji. S pozdravem Bronislav Docekal, Head of Oceanfreight Czech Rep.

Ze www stránek DHL:

Ať potřebujete doručit cokoliv, kdykoli a komkoli, společnost DHL má řešení.

Austromar

Vazeny pane Capko,

Verte mi, ze bych rad udelal dobry skutek, ale chcete po me něco, co proste nemohu s cistym svedomim udelat, tj. mohu Vam jen z dobre vule poskytnou muj obecny komentar…Opravdu hrozi extremni vicenaklady, ktere pak nikdo nebude chtit zaplatit…S trochou nadsazky lze rici, ze to svedci o jejich profesionalite, když nenabidnou prepravu za kazdou cenu…Celnik v Nemecku si dela co chce a ma na to cas, takze ma na kontroly pravo. Kontejnery bez skrupuli zastavi, nechaji vylozit, klidne vse zadrzi  a klidne to nechaji par tydnu stat a nic je nezajima. Kontrolovany jsou 1-2 procenta…Vy na nas chcete něco co jsme nikomu neslibili a nenabídli…

Dekuji, zdravim, Jiri Marek 

Nu co k tomu trochu zmatečnému e-mailu dodat? Jen to, že 17.03.2020 si bednu v Šenově převzali a pak to šlo bez řečí ráz na ráz. Takže všechno okolo osobních věcí bylo zbytečné. Dokonce pan skladník v Šenově potvrdil, že to není žádný problém (jak se také potvrdilo). Takže pan Marek mohl mi napsat, zavezte bednu do Šenova a my už zařídíme vše ostatní (ev. angažujte firmu X, která nemá s osobními věcmi problém).

A ještě jeden upřímný e-mail od autora, kterého nelze uvést.

Vážený pane Čapko,

Z hloubi srdce s Vámi souhlasím, bohužel zcela na rovinu je to o tom, že pokud byste chtěl přepravit atomový reaktor, tak by se všichni poskytovatele služeb strhali, aby Vám dali co nejlepší nabídku… ale v případě přepravě „pouze“ jedné bedny s osobními věcmi to ty firmy neřeší.

Korespondence bylo o mnoho víc, než je zde uveřejněno. Chybí korespondence se zahraničními zasilateli (např. 2hm.si). Nutno připomenout, že mnozí vůbec nereagovaly na poptávku.

Je velkou ostudou zasilatelských společností, že nezvládnou provést tak jednoduchou logistickou činnost, jako je přeprava bedny z ČR na Sri Lanku. Zvláště je zarážející, že např. DHL se chlubí vlastní přímou námořní linkou z Koperu na hub do Colomba. Jiní se chlubí, že jim ten hub v Colombu patří. Půl roku trvalo onu bednu přepravit. Jediný problém, který se vyskytl (mimo českých celníků) bylo 14 denní ztracení bedny v přístavu Colombo (což už bylo „mimo smlouvu“).

 

Protest proti umístění tzv. lavičky V. Havla ve Zlíně

 

Protestuji proti tomu, aby byla v mém rodném městě, jakákoliv upomínka na nejstrašnější postavu novodobé historie Československa, samozvaného a komunisty zvoleného (takyprezidenta) V. Havla, pocházejícího s německými nacisty kolaborující rodiny. Tato osoba má na svědomí kulturní, ekonomickou a společenskou likvidaci Československa a také baťovského Zlína. Jenom díky jemu, je z dříve světově proslulého průmyslového Zlína, dnes však spíše Gottwaldova, bezvýznamné, komunisty rozkradené město. Jenom díky jemu je veškeré dění v Čechách, na Moravě a ve Zlíně v rukou těch, kteří se spolčili s rudým ďáblem, komunistickou stranou, která má na svědomí stamiliony mrtvých. Výsledkem jeho protilidové činnosti a jeho nenávisti ke všemu Slovanskému, je zaprodaná suverenita Českého státu a otrokaření zaměstnanců v cizích fabrikách. Není možné, aby ve Zlíně byl připomínán člověk, který schvaloval „výlučně humanitární“ zabíjení srbských dětí okupantským spolkem, do kterého nás spolu se současným prezidentem, taktéž bývalým komunistou, zatáhl.

Není nic divného, že tuto myšlenku podporují komunisté, kterým Havel dopomohl k současným postům (příklady jmen dnes opěvovaných komunistů viz např. zde (dole): https://www.lavickavhzlin.cz/vyzva). Nemám nic proti tomu, když si lavičku postaví Hegmonovi na své zahradě a za své peníze. Ale veřejný prostor Zlína nesmí být využit pro pomníky zrádců Českého a Moravského národa. Vždyť podobnou komunistickou zrůdu, Gottwalda, zde již nemáme veřejně vystavenu.

Žádám, aby nebyla umožněna stavba podobná Leninsko-Stalinsko-Gottwaldovsko-Kimovskému kultu osobnosti na pozemku patřící Zlínu. Žádám, aby ve Zlíně nebyla žádná památka na člověka, který na rozdíl od neustále budujících Baťů, jenom ničil.

Zde jsou "OSOBNOSTI"; s některými z nich se kamarádila Havlova rodina:

 

Takže už ne VRAZI - váleční zločinci, ale osobnosti. Dnes lze tedy tyto vrahy opěvovat a nazývat osobnostmi. Všimněte si, že v televizi je skoro každý den pořad o Hitlerovi. Tato zrůda se stává hodným strýčkem, který měl rád psy a rád pobýval v bavorských horách (asi turista). Vysvětlení začíná být jasné. Pořádně si je prohlídněte. Ani jeden germán - vysoký, modrooký blonďák sportovní postavy. Koho vám ty ksichty připomínají? 

Aktualizace k roku 2022: Zdá se, že tyto osobnosti se již staly hrdiny současné doby. Fašismus a nacismus je tady.

Aktualizace k roku 2023: Pořád jsem přemýšlel, jak je možné takový kalendář vydat. Že to nikdo nezákazal. Vždyť propagace fašismu, nacismu a komunismu je pořád trestná. Možná trestná ještě na papíře je, ale ve skutečnosti už je to jinak.