Důvod: 6000,-+1000,- pokuty od ČOI např. za to, že jsem neměl napsáno, že ČOI je arbitr pro řešení reklamačních potíží, že jsem neinformoval o výši dopravné (odkaz na www pošty nestačí), že jsem požadoval navrácní zboží v původním obalu (probohoa ty staré knížky žádný obal neměly) a vůbec, že jsem obrovský šmejd toužící po okradení spotřebitele. Ešop antikvita obsahoval kolem 140 položek v cenách od 1 do několika málo desítek korun a šlo o věci, které mi zbyly po otci.
1. Definice. 1
2. Identifikační údaje zhotovitele. 2
3. Všeobecně. 2
4. Objednávka a cena opravy. 3
5. Lhůta opravy. 4
6. Úhrada ceny za opravu. 4
7. Převzetí opraveného vozidla, skladné, zadržovací právo a svépomocný prodej 4
8. Práva a povinnosti z vadného plnění, reklamace. 6
9. Řešení sporů. 7
10. Ochrana osobních údajů. 7
11. Ostatní a závěrečná ustanovení 8
1.Definice
Dílo
Dílem se rozumí zhotovení určité věci, nespadá-li pod kupní smlouvu, a dále údržba, oprava nebo úprava věci (OZ § 2587).
Kupní smlouva
Kupní smlouvou se prodávající zavazuje, že kupujícímu odevzdá věc, která je předmětem koupě, a umožní mu nabýt vlastnické právo k ní, a kupující se zavazuje, že věc převezme a zaplatí prodávajícímu kupní cenu (2079). Oprava tedy není koupí.
Náhradní díl (ND)
Náhradní díl je věc, čímž se rozumí součástka, podsestava nebo sestava nebo i jiný materiál (např. motorový olej), potřebný k opravě vozidla. ND zhotovitel zpracuje (zamontuje) při provádění díla (opravy) a tím se stane součásti součástí díla. Tímto se stane zhotovitel zároveň prodávajícím (kupní smlouva).
Objednatel
Objednatelem opravy je fyzická nebo právnická osoba, která sama na svůj účet objednala opravu. Objednávku na účet třetí osoby může učinit pouze ten, kdo předloží její písemné zmocnění v předepsané formě. Objednatel je zákazník. Fyzická osoba musí být vlastníkem vozidla, které bude opravované a musí být starší 18 let. Za právnickou osobu je objednatelem její statutární orgán nebo zmocněnec na základě plné moci.
Objednávka
Objednávka je písemnou formou smlouvy o dílo. Sepisuje se formou zakázkového listu.
Oprava
Oprava je vždy dílem.
Rodinný závod
Za rodinný se považuje závod, ve kterém společně pracují manželé nebo alespoň s jedním z manželů i jejich příbuzní až do třetího stupně (700).
Smlouva o dílo.
Smlouvou o dílo se zhotovitel zavazuje provést na svůj náklad a nebezpečí pro objednatele dílo a objednatel se zavazuje dílo převzít a zaplatit cenu (2586). Písemná smlouva o dílo se nezývá též „zakázka“ „objednávka“ nebo „zakázkový list“.
Vada díla
Dílo má vadu, neodpovídá-li smlouvě (2615).
Zakázkový list
Zakázkový list je písemnou formou smlouvy o dílo (též „objednávka“).
Zhotovitel
Zhotovitelem je rodinný závod Autoservis Čapka, viz článek 2. Identifikační údaje zhotovitele, také jako opravna.
V závorkách jsou uvedena čísla paragrafů z občanského zákoníku.
2.Identifikační údaje zhotovitele
Zhotovitelem je rodinný závod Autoservis Čapka, který tvoří:
-
Alexander Čapka, IČ: 17859301, tel.: +420 774 997 819, e-mail: autoservis.capka@gmail.com, neplátce DPH.
-
Dr. Alexander Čapka, IČ: 12297500, tel.: +420 602 504 410, e-mail: autotechnika@yandex.com, plátce DPH.
Adresa společné provozovny: Hlavníčkovo nábřeží 5629, Zlín (místo plnění).
3.Všeobecně
Práva a povinnosti se řídí občanským zákoníkem (OZ: zák. 89/2012 Sb.) a zákonem na ochranu spotřebitele (zák. 634/1992 Sb.). Pokud to není v rozporu s uvedenými zákony, platí dále uvedené podmínky vycházející ze zrušené vyhlášky č. 18/1965 Sb.
Tyto obchodní podmínky platí pro všechny smluvní případy a jsou nedílnou součástí každého zakázkového listu, objednávky nebo zvláštní smlouvy. Tyto obchodní podmínky nabývají platnosti podepsáním zakázkového listu, objednávky, daňového dokladu nebo zvláštní smlouvy oběma smluvními stranami. Svým podpisem vyjadřuje objednatel svůj souhlas s těmito obchodními podmínkami. Souhlas může být také jen ústní (není-li písemná zakázka).
4.Objednávka a cena opravy
Písemná objednávka (smlouva o dílo, zakázka) má formu zakázkového listu a musí být podepsána oběma smluvními stranami. Smlouva o dílo musí být dle těchto podmínek písemná vždy, pokud:
-
objednatel přenechá vozidlo zhotoviteli, tj. není přítomen po celou dobu opravy v blízkosti jeho vozidla, tj. nejedná se o opravu tzv. „na počkání“,
-
cena opravy přesáhne 1000,-Kč.
K sepsání objednávky může zhotovitel požadovat předložení dokladů k vozidlu (technický průkaz motorového vozidla) k nahlédnutí.
Cena opravy je smluvní a je uvedena v zakázkovém listě s jistou rezervou na nepředvídané opravy a další náklady (např. nákup paliva potřebného pro zkušební jízdu). V zakázkovém listě je tato cena označena jako „předběžná cena opravy“ a rozumí se včetně zamontovaných ND a dalšího materiálu. Pokud cenu opravy nejde stanovit při sepisování zakázkového listu, určí se odhadem. Mají-li strany vůli uzavřít smlouvu bez určení ceny opravy, platí za ujednanou cena placená za tutéž nebo srovnatelnou opravy v době uzavření smlouvy a za obdobných smluvních podmínek (2586).
Právo na zaplacení ceny díla vzniká provedením díla. Zhotovitel může požadovat zálohu na úhradu opravy (a to i v průběhu opravy). Je-li oprava přejímána po částech, vzniká právo na zaplacení ceny za každou část při jejím provedení (2610).
Zjistí-li zhotovitel po uzavření smlouvy (např. po demontáži), že cenu uvedenou v zakázkovém listě bude třeba podstatně překročit, oznámí to objednateli bez zbytečného odkladu s odůvodněným určením nové ceny. Oznámení musí být provedeno:
-
telefonicky (nejlépe za přítomnosti další osoby u volajícího (důkazní břemeno)),
-
s využitím komunikačních programů, např. whatsapp, icq,
-
s využitím e-mailu.
Objednatel musí prokazatelně dát svůj souhlas s překročením ceny, nejlépe připojením písemného souhlasu dopsáním do zakázkového list vč. podpisu nebo aspoň písemnou reakcí v e-mailové zprávě (whatsappu). Objednatel může od smlouvy odstoupit; poměrnou část původně určené ceny zaplatí zhotoviteli. Neodstoupí-li objednatel od smlouvy bez zbytečného odkladu po doručení oznámení o vyšší ceně, platí, že se zvýšením ceny souhlasí.
Podstatné překročení ceny se rozumí její převýšení o 20%.
Zjistí-li zhotovitel v průběhu opravy potřebu provést opravu další vady, než která nebyla sjednána v zakázkovém listě a která způsobuje, že vozidlo neodpovídá podmínkám provozu stanoveným podle zvláštních předpisů (zák. č. 56/2001 Sb., par. 37), je povinen upozornit objednatele na tuto skutečnost; nesouhlasí-li objednatel s odstraněním této vady, poznamená zhotovitel tuto skutečnost do zakázkového listu, daňového dokladu nebo jiným způsobem (e-mail).
Zhotovitel vystavuje platné ceníky k nahlédnutí na vhodném místě v opravně a na svém webu. Ceník musí obsahovat minimálně cenu za jednu hodinu opravárenské práce (mechanika). V ceníku mohou být uvedeny ceny za sdružené operace (např. kompletní výměna pneumatiky na celém vozidle a to včetně použitého materiálu, který se určuje paušálním množstvím bez ohledu na skutečný počet např. vyvažovacích tělísek).
Pro stanovení ceny ND, použitých pří opravě, zhotovitel vychází z maloobchodních cen dodavatele ND. Zhotovitel však může tuto cenu jak zvýšit, tak snížit. Podrobnosti o DPH viz článek 6.
5.Lhůta opravy
Lhůta opravy je sjednána dohodou (2590). V zakázkovém listě sjednaná lhůta opravy uvedena jako „předběžný datum předání“. Pokud zhotovitel zjistí, že nelze dodržet lhůtu opravy dle zakázkového listu, sdělí to stejnými způsoby, jak je uvedeno ve článku č. 4 objednateli.
Lhůta opravy může být stanovena na základě součtu dob oprav získaných ze servisní dokumentace příslušné k vozidlu nebo odhadem. Doby oprav ze servisní dokumentace jsou jen orientační a nemusí být dodrženy (mohou být kratší nebo delší v závislosti na skutečném stavu opravovaného vozidla (viz např. koroze šroubových spojů)).
Objednatel nemá nárok na žádnou slevu za dokončení opravy po lhůtě uvedené v zakázkovém listě. Tuto slevu však může zhotovitel objednateli nabídnout s vlastní vůle. Sleva se vypočítává jen z ceny opravárenské práce.
Stávky, války, dopravní kalamity, živelné pohromy a ostatní zásahy vyšší moci, osvobozují zhotovitele od závazku plnění po celou dobu trvání smluvního vztahu. Nastane-li zcela mimořádná nepředvídatelná okolnost, která dokončení díla podstatně ztěžuje, nemá objednatel oznamovací povinnost vůči objednavateli.
6.Úhrada ceny za opravu
Možnosti uhrazení ceny za opravu:
-
hotově v korunách českých nebo eurech do pokladny zhotovitele,
-
platební kartou VISA nebo Mastercard,
-
bezhotovostně na bankovní účet (tato varianta je platná jenom pro ověřené objednatele, kteří řádně uhrazují své závazky a nejsou v konkurzu, insolvenci, likvidaci, apod.), lze provést i na eurový účet,
-
jinou formou (např. G Pay) za předpokladu, že úhrada z takové služby přijde na účet zhotovitele on-line, tj. před převzetím opraveného vozidla objednatelem.
Zhotovitel Alexander Čapka, IČ: 17859301 není plátce DPH a ceny na faktuře jsou uvedeny bez DPH. Tyto ceny jsou určeny především pro objednatele - fyzické nepodnikající osoby. Zhotovitel Dr. Alexander Čapka, IČ: 122975 je plátce DPH a ceny na faktuře jsou vč. DPH. Tyto ceny jsou určeny pro objednatele - plátce DPH.
V případě prodlení objednavatele s úhradou ceny opravy je objednatel povinen zaplatit zhotoviteli smluvní pokutu ve výši 0,5% z celkové ceny zakázky za každý den prodlení, minimálně však 100,-Kč/den.
7.Převzetí opraveného vozidla, skladné, zadržovací právo a svépomocný prodej
Předání vozidla do opravy a převzetí po opravě se provádí ve společné provozovně (viz článek č. 2). Strany se mohou dohodnout i na jiném místě (např. sídlo objednatele). Při předání vozidla do opravy mimo provozovnu musí být ručně vyplněna a podepsána provizorní objednávka. Faktura (daňový doklad) slouží zároveň jako předávací protokol, v němž se zároveň objednatel může písemně vyjádřit, zda na díle (opravě) shledává nějaké vady. Při převzetí opraveného vozidla je objednatel popřípadě jiná objednatelem zmocněná osoba povinna předložit zakázkový list. Osoba předkládající tento doklad se považuje za objednatelova zástupce (pokud si objednatel nepřejímá opravené vozidlo sám). Po převzetí vozidla nelze brát zřetel na případné dodatečné reklamace týkající se množství pohonných hmot, stavu tachometru a výbavy (příslušenství) vozidla, popřípadě předmětů, jež byly ponechány v opravně v úschově.
Objednatel je povinen převzít vozidlo bez zbytečného prodlení po oznámení o dokončení opravy a to nejpozději následující pracovní den po oznámení konce opravy zhotovitelem (forma oznámení viz článek č. 4). Nepřevezme-li si objednatel vozidlo ani do 5 pracovních dnů po lhůtě stanovené pro dokončení opravy, je povinen zaplatit opravně poplatek za uskladnění vozidla 200,-Kč za každých započatých 24 hodin. Zhotovitel může také uskladnit vozidlo ve veřejné garáži nebo v jiném cizím skladišti a objednatel je povinen v takovém případě uhradit náklady s tím spojené dle ceníku vlastníka skladovací plochy.
Demontované ND jsou majetkem objednatele. Pokud je objednatele nehodlá převzít, vyznačí se toto do zakázkového listu. V zásadě se nevrací demontované ND a materiál mající formu nebezpečného odpadu (použitý olej, airbag).
Zadržovací právo a výhrada vlastnictví.
Svým podpisem na zakázkovém listu nebo objednávce nebo na daňovém dokladu (faktuře) objednatel souhlasí se zadržovacím právem a výhradou vlastnictví.
Kdo má povinnost vydat cizí movitou věc, kterou má u sebe, může ji ze své vůle zadržet k zajištění splatného dluhu osoby, jíž by jinak měl věc vydat (1395).
Zhotovitel může za účelem uhrazení pohledávky po lhůtě splatnosti využít zadržovací právo na všech věcech (zjm. na vozidle), které objednatel dobrovolně předal zhotoviteli. Taková věc může být prodána a z výtěžku prodeje uspokojena pohledávka.
Objednatel se stává vlastníkem materiálu (ND) použitém při opravě a zboží (např. namontovaného příslušenství) až po úplném uhrazení ceny. Dodané ND a zboží zůstává až do úplného zaplacení majetkem zhotovitele. Vyhradí-li si prodávající k věci vlastnické právo, má se za to, že se kupující stane vlastníkem teprve úplným zaplacením kupní ceny. Nebezpečí škody na věci však na kupujícího přechází již jejím převzetím (2132).
Taktéž o uplatnění práva na svépomocný prodej musí být objednatel vyrozuměn a v tomto upozornění musí být objednateli stanovena dodatečná lhůta k převzetí díla v délce minimálně jednoho měsíce. Svépomocný prodej tak není vázán k okamžiku splatnosti díla, nýbrž k okamžiku převzetí díla, resp. k jeho nepřevzetí. Prodej zadrženého automobilu i automobilu prodávaného na základě práva svépomocného prodeje lze realizovat jen po zažalování pohledávky a získání exekučního titulu, který umožní změnu vlastníka a jeho přepis v evidenci vozidel. Zhotovitel musí vždy písemně (dopisem, e-mailem) vyrozumět dlužníka o zadržení automobilu a o jeho důvodech.
Dojde k poškození jiné věci než té, která měla být opravena, má objednavatel nárok na náhradu škody na zhotovitelem převzaté věci (vozidle, příslušenství, výbavě. ap.).
Objednatel nese nebezpečí škody na věci, kterou opatřil k provedení díla, dokud trvá jeho vlastnické právo k věci (2598). tj. objednatelem přinesený ND zamontovaný do vozidla ve vlastnictvím objednatele nenese zhotovitel žádné záruky.
To neplatí, prokáže-li zhotovitel, že ke škodě došlo jinak, než v souvislosti s opravou (smlouvou o dílo). Škoda se přednostně nahrazuje uvedením do předešlého stavu (nebo jinak dle zákona).
8.Práva a povinnosti z vadného plnění, reklamace
8.1 Vady díla (opravy).
Dílo má vadu, neodpovídá-li smlouvě. O právech objednatele z vadného plnění platí obdobně ustanovení o kupní smlouvě (2615).
Objednateli musí právo z vadného plnění neoznámit zhotoviteli bez zbytečného odkladu poté, kdy je zjistil nebo při náležité pozornosti zjistit měl a to nejpozději do dvou let od předání díla (opraveného vozidla) (2618).
V písemném reklamačním protokolu nebo na faktuře za opravu je nutné co nejpřesněji vymezit, jakou vadu má zhotovitel odstranit. Vada se odstraňuje výměnou vadného ND, slevou z provedených prací nebo ve vyjimečných případech odstoupením od smlouvy.
Záruka za jakost díla.
Dal-li zhotovitel za jakost díla záruku, záruční doba počíná běžet předáním díla (2619).
Prohlášení:
Zhotovitel nedává žádnou záruku za jakost díla.
8.2 Práva z vadného plnění (kupní smlouva)
V případě, že opravna v rámci opravy opatří nové ND, materiál či jiné doplňky, má ohledně této věci postavení prodávajícího. Toto postavení má i při prodeji ND a příslušenství tzv. „přes pult“, tj. bez montáže těchto věcí do vozidla.
Věc je vadná, nemá-li vlastnosti stanovené v § 2095 a 2096 (2099).
Neoznámil-li kupující vadu bez zbytečného odkladu poté, co ji mohl při včasné prohlídce a dostatečné péči zjistit, soud mu právo z vadného plnění nepřizná. Jedná-li se o skrytou vadu, platí totéž, nebyla-li vada oznámena bez zbytečného odkladu poté, co ji kupující mohl při dostatečné péči zjistit, nejpozději však do dvou let po převzetí opraveného vozidla (2112). Při koupi použité věci (při montáži použitého ND) se zkracuje doba podle § 2165 na jeden rok (2168).
Záruka za jakost (kupní smlouva)
Záruka za jakost vzniká prohlášením poskytovatele záruky, že kupujícího uspokojí nad rámec jeho zákonných práv z vadného plnění, zejména tím, že mu vrátí kupní cenu, vymění věc nebo ji opraví anebo v této souvislosti poskytne službu, nebude-li mít věc vlastnosti uvedené v prohlášení o záruce (2113). Kupující může vytknout vadu, která se na věci projeví v době dvou let od převzetí (2165).
Prohlášení:
Zhotovitel nedává žádnou záruku za jakost.
Reklamaci je třeba uplatnit písemně na adresu sídla zhotovitele (doporučeným dopisem) nebo osobně vyplněním reklamačního protokolu v místě provozovny. Reklamační protokol musí být vždy písemný, podepsaná oběma smluvními stranami.
Pokud si objednatel dodá na opravu vlastní ND nebo provozní náplně, pak zhotovitel neručí za jakost a práva z vadného plnění. Náklad spojené s opravou (výměnou) takového, vadného ND jdou k tíži objednatele.
9.Řešení sporů
Místem soudu pro všechny vzniklé spory mezi objednatelem a zhotovitelem je Okresní soud ve Zlíně (Česká republika). Spor lze řešit i u rozhodčího soudu (rozhodce). Výběr rozhodčího soudu bude záležet na domluvě objednatele a zhotovitele. Rozhodčí soud nesmí mít žádnou (ani skrytou) spojitost s objednatelem a zhotovitelem (rodinné, finanční, kamarádské, služební, majetkové, zaměstnanecké, aj. vztahy). Pokud k takové domluvě nedojde, věc bude řešena na Okresním soudě ve Zlíně. Lze také využít mimosoudního řešení sporů při České obchodní inspekci. Více informací na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Objednateli se doporučuje, aby při reklamaci měl dalšího svědka. Pokud bude třeba opravené a zároveň vadné vozidlo v budoucnu rozebrat a ohledat soudním znalcem, je třeba vozidlo dát do té doby do advokátní úschovy nebo jinak zajistit (zapečetit). Ohledání se musí zúčastnit obě smluvní strany.
Objednatel nemá právo odstranit vadu sám nebo ji nechat odstranit jinou osobou (opravnou) a domáhat se na zhotoviteli náhrady takového odstranění, pokud nebyl takový způsob vypořádání práv z odpovědnosti za vady ve smlouvě o dílo (zakázkovém listu) nebo jinak písemně dohodnut.
10. Ochrana osobních údajů
Veškeré nakládání s osobními údaji zákazníků se řídí zák. č. 101/2000 Sb., zákon o ochraně osobních údajů v platném znění. Sepsáním a podepsáním zakázkového listu objednatel souhlasí se shromažďováním a používáním informací o objednateli a jeho smlouvách o dílo (nákupech) v souladu s tímto zákonem.
Veškeré osobní údaje o objednateli jsou důvěrné a je s nimi podle toho nakládáno. Informace poskytnuté objednatelem k uzavření smlouvy o dílo (opravě) jsou uloženy do databáze a jsou použity výhradně v rozsahu nutném pro vyřízení objednávky. Veškeré osobní údaje o objednateli a jeho objednávkách nejsou předávány třetím osobám a nejsou užívány k jiným účelům, než ke kterým byly poskytnuty.
Objednatel svým podpisem na zakázkovém listě potvrzuje, že se seznámil se svými právy dle §11 a §21 zákona č. 101/2000 Sb., tj. zejména že má právo přístupu k osobním údajům a právo na opravu těchto osobních údajů, blokování nesprávných osobních údajů, jejich likvidaci, atd. Objednatel podpisem v zakázkovém listě nebo na faktuře se automaticky přihlašuje jako žadatel o zasílání informačních zpráv, novinkách a speciálních nabídkách Autoservisu Čapka prostřednictvím elektronické pošty, jakož i zasílání obchodních sdělení prostřednictvím elektronických prostředků dle zákona č. 480/2004 Sb. a to na dobu do odvolání souhlasu.
Shromažďovaná data:
Shromaždují se pouze data nutná k uskutečnění opravy a jedná se o následující:
-
jméno a příjmení (u firmy obchodní jméno),
-
fakturační adresa,
-
e-mail,
-
telefon (mobilní, ICQ, wathsapp),
-
IČ, DIČ,
-
registrační a technické údaje o vozidle (především VIN.
11. Ostatní a závěrečná ustanovení
Pokud je zhotovitel pověřen prováděním záručních oprav vozidel, provádí je podle zvláštních záručních podmínek výrobce (dovozce) a tyto podmínky mají přednost před podmínkami Autoservisu Čapka.
Zhotovitel smí použít vozidlo objednatele jen pro zkušební jízdu.
Ve Zlíně dne 17.07.2023
Zhotovitelé:
........................................ ........................................
Dr. Alexander Čapka Alexander Čapka